سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شما را نمایاندند اگر مى‏دیدید ، و راه نمودند اگر مى‏یافتید ، و شنواندند اگر مى‏شنیدید . [نهج البلاغه]
 
چهارشنبه 98 دی 4 , ساعت 12:4 عصر

یکی از وسایل نقلیه پرطرفدار در بسیاری از کشورها قطار می باشد. قطارها از اولین روز ساخت تا به امروز دچار تغییرات زیادی شده اند که همگی این تغییر و تحولات در جهت رفاه و آسایش بیشتر مسافران می باشند. با توجه به این کهامروزه در عصر تکنولوژی و هوش مصنوعی هستیم، قطارها نیز از این موضوع مستثنی نبوده  و طی سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژی های جدید و پیشرفته ساخته می شوند. مسافران با خرید بلیط قطارمی توانند تجربه سفرهای راحت و هوشمند را تجربه کنند.

یکی از مهمترین بخشی که مستقیما از فناوری هوشمند تاثیر گرفته است، بخش هدایت و برنامه ریزی حرکت قطارها و کنترل آنها می باشد. با به کارگیری فناوری های جدیدتعداد مسافران بیشتری در حال جابجایی و تردد می باشند. با یک چشم انداز ده ساله نسل جدید قطارهای هوشمند می تواند موجب تحول عظیمی در این صنعت شود.

رد پای هوش مصنوعی در ساخت قطارهای امروزی?

در کشورهای توسعه یافته هر روز تلاش می شود تا با استفاده از فناوری ها و ابزارهای پیشرفته بتوانند نسل جدیدی از ابر قطارها را برروی ریل ها به حرکت درآورند. مصداق این مسأله قطار (اولوشن) ساخته شرکت جنرال الکتریک می باشد که بسیار هوشمند، سریع و پاک می باشد و از نظر میزان آلایندگی محیط زیست بسیار سازگار با آن طراحی شده است. در این قطار یک سیستم کنترلیهوشمند قادر است تا نیروی موتوری 16 سیلندری را تولید کردهو لوکوموتیو عظیمی را به حرکت در آورد تا از مصرف سوخت اضافی جلوگیری کرده و در مصرف انرژی به مقدار قابل توجهی صرفه جویی کند.

قطارهای هوشمند هیبریدی

این ابر قطارها نوع جدیدی از قطارهای آینده می باشند که با استفاده از سیستم ترمز بخش زیادی از انرژی خود را تامین می کنند. در این نوع قطارها ترمزهای بادی به نیروی دینامیکی تبدیل شده و انرژی برق تولید شده به ترمزهای سریعتر قطار می انجامد.

کنترل هوشمند ترافیک

خطوط راه آهن یکی از مهمترین بخش ها برای بهینه کردن سیستم حمل و نقل ریلی می باشند. با استفاده از سیستم برنامه ریزی شده هوشمند به آسانی می توان در یک مسیر،  سرعت حرکت را چند برابر کرده تا بتوان به عبور بیشتر قطارها کمک کرد. به تازگی استفاده از سیستم PTC در خطوط ریلی کشور آمریکا اطلاعات دقیقی از حرکت قطارها را در اختیار کارکنان قرار داده و هرگونه تغییری را گزارش می دهد و در صورت احساس خطر به طور خودکار قطار را متوقف می کند.

 

رد پای هوش مصنوعی در ساخت قطارهای امروزی?

کنترل ماهواره ای قطارها

استفاده از سیستم های اسکنر در صنعت حمل و نقل ریلی با استفاده از حسگرهایی که در طول مسیر نصب شده اند، کمک بزرگی به اعلام وضعیت و موقعیت مکانی قطارها می کند. اما در کنترل قطارهای دیگری  از سیستم GPS استفاده می گردد. با این سیستم،  ردیابی قطارها از طریق سیستم های  ماهواره ای که توسط نور خورشید فعال می شود،  به راحتی امکانپذیر است. به طوری که دما و فشار کالاهای حمل شده با قطار تحت کنترل قرار می گیرد و در صورت تغییرات غیر معمول به تمامی ایستگاهها اطلاع رسانی می شود. این سیستم بیشتر در حمل بار و مواد شیمیایی و خطرناک توسط قطار کاربرد دارد.

نسل بعدی قطارهای هوشمند

با توجه به تلاش هایی که در تولید قطارهای هوشمند انجام می شود هیچ بعید نیست که تا چند سال بعد شاهد قطارهای عجیب و غریب زیادی باشیم. قطارهای سریع السیر و یا بدون راننده. هرچند این کار در صنعت هواپیمایی انجام می شود ولی عملی کردن آندر قطارها سختتر می باشد. شاید هم این سیستم به طوری طراحی شود که بتوان از داخل لوکوموتیو، تعویض سوزن و یا تغییر مسیر حرکت را انجام داد.

بنابراین با خرید بلیط قطار در سالهای آتی می توان سفرهای راحتتر وایمن تری را تجربه کرد. برای سفرهای ریلی خود سامانه بلیط قطار تیک بان بهترین گزینه برای انتخاب قیمت بلیط قطار ارزان است.تیک بان به آدرس اینترنتی  www.tikban.com برای ارائه انواع بلیط قطار آمادگی کامل دارد.

منبع: رد پای هوش مصنوعی در ساخت قطارهای امروزی



لیست کل یادداشت های این وبلاگ